Główna » Bez kategorii

Uzyskaliśmy Certyfikat Szkoły z Klasą 2.0! – SP3

Autor: administrator1 dnia 1 lutego 2021 Brak komentarzy

Niezmiernie cieszymy się, że kolejny raz uzyskaliśmy Certyfikat Szkoły z Klasą.

We wrześniu nasza szkoła przystąpiła do realizacji najtrudniejszego – IV etapu Szkoły z Klasą 2.0, mając na celu propagowanie idei działania dla wspólnego dobra. Wybrany w licznych konsultacjach obszar Solidarność był wspaniałym pretekstem, by zgodnie z oczekiwaniami społeczności szkolnej „zabrać głos” w sprawach dla nas bardzo istotnych. Ustaliliśmy cel dla naszej szkoły: Dbamy o nasze otoczenie i środowisko w szkole i poza nią, aby propagować idee wspólnego działania i wzajemnego wsparcia.

Realizacja tego celu pozwoliła nam poszerzyć i wzmocnić relacje międzyludzkie. Skupiliśmy się na propagowaniu akcji na rzecz lokalnego środowiska naturalnego oraz pogłębieniu działań związanych z empatią, życzliwością oraz odpowiedzialnością za innych, także w ramach solidarności międzypokoleniowej. Nasz cel uświetniało hasło: Razem możemy więcej – solidarni na nowo!.  

Pomimo licznych ograniczeń związanych z pandemią postanowiliśmy wspólnie działać, by nasi uczniowie mieli wpływ na zmieniającą się rzeczywistość lokalną oraz globalną.

Wychowawcy podczas lekcji online przeprowadzili z uczniami debatę, na temat wyników ankiety przeprowadzonej w naszej szkole, poprzedzoną wykładem na temat regionalnego ekosystemu. Uczniowie rozmawiali o zasadach segregacji odpadów oraz zastanawiali się, co można zrobić z takich rzeczy, żeby dać im „drugie życie”. Na zdalnych lekcjach biologii i chemii pogłębiali swoją wiedzę na temat smogu i niskiej emisji. Przypomniane zostały źródła i przyczyny zanieczyszczeń, negatywne skutki palenia śmieci. Uczniowie wykonywali plakaty, prezentacje, wymyślali hasła, krótkie wierszyki. 

Kolejnym etapem naszego planu były akcje prospołeczne, skierowane nie tylko na podnoszenie świadomości ekologicznej, ale również współpracę i solidarność międzypokoleniową.

Zadanie wydawało się arcytrudne, szczególnie w obecnej rzeczywistości. Jednak nie poddaliśmy się i zaczęliśmy działać! Ogłosiliśmy kilkanaście akcji ukierunkowanych na solidarność międzyludzką, wspieranie się, szerzenie empatii i życzliwości, współpracę z różnymi lokalnymi organizacjami, propagowanie postaw proekologicznych poprzez zabawę i wzmacnianie relacji dzieci    z ich rodzicami i innymi bliskimi dla nich osobami.

Ostatnim etapem harmonogramu działań były tematyczne lekcje i zaangażowanie                         całej społeczności szkoły w szeroko pojęte działania edukacyjne i recyklingowe.

Ogłosiliśmy  akcję pod hasłem Drugie życie odpadów!, związaną z ekologią, segregacją śmieci, recyklingiem. Uczniowie mogli wybrać do realizacji jedno z trzech działań:
1. Ziemię szanuję, bo SEGREGUJĘ! – uczniowie przesyłali zdjęcia na temat segregacji odpadów              w domu;
2Moja EkoChoinka!- uczniowie, wykorzystując materiały z recyklingu, tworzyli ekologiczną choinkę oraz ozdoby świąteczne;

3. Moda ekologiczna– wykonanie stroju z materiałów nadających się do recyklingu. Cele: kształtowanie postaw ekologicznych, podnoszenie świadomości dzieci na temat segregacji odpadów                     i powtórnego ich wykorzystania, a także rozwijanie kreatywności i aktywności twórczej.

Uczniowie wykonali ozdoby świąteczne, małe choinki, zabawki, a nawet ekostroje, wykorzystując rolki po ręcznikach papierowych, stare piłeczki, papierki po cukierkach, przepalone żarówki, stare gazety itp.

Osiągnęliśmy założony cel. Czujemy, że pomimo trudnej sytuacji udało nam się zaangażować społeczność szkolną w przedsięwzięcia skierowane na idee wspólnego działania i wzajemnego wsparcia oraz zwiększyliśmy świadomość ekologiczną.

Zostaliśmy wyróżnieni odznaką Dobrej Praktyki. Dobra praktyka to inspirujący opis zadania, który z różnych względów warto pokazać innym uczestnikom.

                                       

Udział w programie Szkoła z Klasą 2.0 uświadomił nam, że warto jako społeczność szkolna podejmować decyzje, realizować założone cele i ustalać formy oraz metody działań w ważnych dla nas obszarach. Mimo że warunki do wspólnych działań były niesprzyjające, wiele się nauczyliśmy na temat środowiska lokalnego, ekologii, recyklingu oraz otwartości na drugiego człowieka. Różne akcje i działania na pewno wzmocniły więzi międzyludzkie i międzypokoleniowe, dostarczyły uczniom mnóstwo radości i zabawy, a co najważniejsze ugruntowały ich wiedzę na temat zagrożeń współczesnego świata. Działania w ramach programu urozmaiciły dzieciom funkcjonowanie w „nowej” szkolnej rzeczywistości.

Nie przestaniemy propagować wiedzy z zakresu szeroko pojmowanej ekologii, środowiska lokalnego i recyklingu. W szkole zakupiliśmy kosze do segregacji odpadów. Corocznie będziemy organizować Światowy Dzień Życzliwości i Pozdrowień oraz liczne akcje mające na celu uwrażliwianie dzieci na drugiego człowieka

 Jesteśmy solidarni i możemy być z siebie – jako społeczność szkolna – bardzo dumni.

 

Wszystkim dziękujemy za całoroczną pracę, otwartość na zmianę i liczne pomysły. Mamy nadzieję, że udział w programie dał Wam satysfakcję, inspirację i nowe rozwiązania, które na stałe zostaną w naszej ,,Trójce”.

 

Zespół Szkoły z Klasą 2.0

Opracowanie: Beata Kalota

smart

 

Digg this!Dodaj do del.icio.us!Stumble this!Dodaj do Techorati!Share on Facebook!Seed Newsvine!Reddit!Dodaj do Yahoo!

Komentowanie wyłączone.

  Copyright ©2021 Szkoła Podstawowa nr 3, wszystkie prawa zastrzeżone.| Silnik WordPress| Skórka: Gandhi autorstwa Techblissonline.com, tłumaczenie: Skórki Wordpress