Solidarność. Podaj dalej! – SP 3
Już po raz kolejny uczniowie naszej szkoły brali udział w programie Solidarność. Podaj dalej! Jest to projekt realizowany od 2016 roku w kilku państwach europejskich, w tym w Polsce. Co roku, 21 marca, podczas Międzynarodowego Dnia Walki z Dyskryminacją i Rasizmem młodzi ludzie wysyłają kartki pocztowe z przekazem solidarności do losowo wybranych nieznajomych i liczą na ich odpowiedź.
Wyjątkowo w tym roku wybraliśmy dwa dodatkowe terminy: 14 kwietnia- Dzień Ludzi Bezdomnych oraz 21 maja- Światowy Dzień Różnorodności Kulturowej w Trosce o Dialog i Rozwój.
Na każdą kartkę składa się podwójny przekaz: fotografia oraz wiadomość napisana przez każdego z uczniów, którzy tworząc ją uczą się analizy obrazka, rozbudzają w sobie ciekawość i zainteresowanie innymi ludźmi, rozwijają krytyczne myślenie i wyobraźnię. Program ten rozbudza w uczniach impuls do refleksji nad różnorodnością ludzi i różnymi formami ich dyskryminowania. Uczy wypowiadać się otwarcie i dzielić przemyśleniami, analizować własne uprzedzenia i stawiać im czoło.
W naszej szkole w programie wzięły udział cztery klasy: 4b, 7d, 7e i 8b. Pracę rozpoczęliśmy od zajęć poświęconych dyskryminacji, migracji, ubóstwu, rosnącej nietolerancji oraz różnym formom wykluczenia. Analizowaliśmy i interpretowaliśmy fotografie wybitnych twórców, omawialiśmy ich znaczenie dosłowne i tłumaczyliśmy przenośne. Jako końcowy etap pracy redagowaliśmy kartki, ucząc się precyzyjnego wyrażania myśli.
Oto wypowiedzi uczniów Trójki na temat udziału w programie Solidarność. Podaj dalej! :
„Po raz kolejny wzięliśmy udział z moją klasą w programie ,,Solidarność. Podaj dalej!”. 21 marca, czyli w Międzynarodowy Dzień Walki z Dyskryminacją i Rasizmem wysłaliśmy kartki pocztowe do wybranych osób. Naszym zadaniem było wyrażenie własnych odczuć na temat wybranych zdjęć, a następnie nadanie ich oraz wysłanie. Teraz liczymy na odpowiedź. Ten projekt pomaga nam nawiązywać więzi w społeczności oraz daje nam powody do refleksji. Mogliśmy podzielić się własnymi przemyśleniami oraz rozwinąć krytyczne myślenie.”
Aleksandra, klasa 8 b
„Akcja skłoniła mnie do refleksji na temat tego, co dzieje się obecnie na świecie. Dzięki niej zwróciłam uwagę na rzeczy, których na co dzień nie zauważałam. Mam nadzieję, że w następnych latach akcja będzie kontynuowana i młodsze klasy będą miały szansę na udział w niej”.
Julia, klasa 8 b
„Zapoznaliśmy się z projektem, wysłuchaliśmy podkastu jednej z autorek zdjęcia. Uczyliśmy się nazywać uczucia wychwycone z obrazu jak również je opisywać. Jako uczniowie uważamy, że akacja pomaga nam uświadomić jak ważna jest tolerancja, szacunek oraz poczucie wspólnoty z drugą osobą. Uczy nas też wyrażania opinii. Ważne dla nas było, że mieliśmy szansę wyboru zdjęcia.”
Uczniowie klasy 7 d
„ Podczas realizacji projektu nauczyliśmy się: redagowania kartek,
mówienia o uczuciach innych ludzi i swoich,
analizy zdjęcia i dostrzegania w nim znaczeń przenośnych,
odczytywania symboli na obrazach, rozmowy na temat współczesnego świata i problemów w nim istniejących. Mogliśmy poznać swoje zdanie na temat współczesnych problemów, jak: depresja, samotność, brak poszanowania praw kobiet”.
Uczniowie klasy 7 e
Opracowanie: Szkolne koordynatorki projektu Solidarność. Podaj Dalej.