Parlament Europejski – debata Samorządu Uczniowskiego – SP3
22 lutego Samorząd Uczniowski klas VI – VIII przeprowadził debatę w ramach projektu EUROPEJCZYK ODCZYTUJE, CO PARLAMENT ZDECYDUJE. Celem debaty było pokazanie uczniom, że decyzje podejmowane w Parlamencie mogą mieć bezpośredni wpływ na ich życie oraz zapoznanie uczniów z podstawowymi informacjami na temat Parlamentu Europejskiego.
Podczas debaty uczniowie dyskutowali nad czterema zagadnieniami:
– zniesienie zmiany czasu w Unii Europejskiej,
– wprowadzenie zakazu wykorzystywania pewnych jednorazowych plastikowych produktów,
-ujednolicenie składu produktów oferowanych konsumentom we wszystkich krajach członkowskich,
– wprowadzenie 4 miesięcznego urlopu rodzicielskiego dla ojców.
Podzieleni na zespoły uczniowie zbierali informacje na wylosowany temat, następnie prezentowali swoje argumenty „za” i „przeciw”. Młodzież podejmowała również próby wymyślenia kompromisowych rozwiązań danego problemu. Każda grupa przedstawia krótko na forum temat dyskusji, jej przebieg i wynik rozmów w grupie. Każdy z uczestników miał prawo zabrania głosu i wyrażenia swojej opinii.
Kończąc debatę uczniowie postanowili przeprowadzić głosowanie nad omawianymi kwestiami, by przekonać się, jaką decyzję po burzliwej dyskusji każdy z nich ostatecznie by podjął .
Gdy wyniki głosowania były już znane, prowadząca debatę wyjaśniła, że właśnie tego typu dyskusje toczą się w Parlamencie Europejskim. Uczniowie dowiedzieli się na czym polega praca europarlamentarzysty, a także jak jest ona ważna i odpowiedzialna. Dzięki zajęciom młodzież zrozumiała, że decyzje, które zapadają w Brukseli mają bardzo realny wpływ na mieszkańców Unii Europejskiej.
Opracowanie: Samorząd Uczniowski