Języki obce inaczej, czyli wspomnienia ze zdalnego nauczania – SP3
Za nami prawie 3 miesiące zdalnego nauczania. Każda sytuacja czegoś nas w życiu uczy. Nauka w domu wymagała wprowadzenia niestandardowych rozwiązań, ale miała też swoje plusy. Okazuje się, że pracując zdalnie, uczymy się wszyscy – uczniowie i nauczyciele. Przez cały ten trudny dla wszystkich czas starałyśmy się pamiętać, o co tak naprawdę chodzi w zdalnej edukacji. Korzystałyśmy z wielu narzędzi cyfrowych, platform, programów, aplikacji. Jednak naszym nadrzędnym celem nie było tylko kształcenie, przekazywanie wiedzy, ale przede wszystkim rozwijanie umiejętności kluczowych np. umiejętności samodzielnego uczenia się oraz kształtowanie postaw. Pamiętałyśmy o zainteresowaniach i pasjach naszych uczniów. Rozbudzałyśmy ich twórczość, pokazywałyśmy nowe obszary do eksplorowania. Zwracałyśmy uwagę na przestrzeganie zasad bezpieczeństwa w internecie i higieny pracy z komputerem oraz innymi urządzeniami. Starałyśmy się również pamiętać, by za pracę i zaangażowanie nagradzać nie tylko oceną, lecz także pochwałą, zauważeniem, docenieniem.
Spotykały nas też niespodzianki. Bywało, że zawsze cichy na lekcji uczeń, mogąc wypowiadać się na czacie, pokazał, jak rozległą ma wiedzę, a inny, stale spóźniający się na lekcje, był pierwszy na spotkaniu online i dzielił się swoimi kompetencjami informatycznymi, pomagał nie tylko kolegom, ale i nauczycielce.
W czasie nauczania na odległość zaowocowały relacje, które udało się nam zbudować wcześniej z uczniami. Lekcje zdalne pokazały, na ile dobrze się wzajemnie poznaliśmy. Starałyśmy się rozwijać nasze relacje z uczniami poprzez kontakt i rozmowy online, pamiętając, że nasi uczniowie często potrzebują po prostu z nami pobyć.
Zadania, które otrzymywali uczniowie były także okazją do świetnej zabawy, wzajemnego nauczania członków rodziny, spędzania ze sobą chwil w sposób atrakcyjny i użyteczny. Zachęcały do wspólnego śpiewania, majsterkowania czy świętowania.
Poniżej fotorelacja ze zdalnego nauczania języka angielskiego i niemieckiego.
Opracowanie: nauczycielki języków obcych