„Wykorzystanie dramy w procesie kształtowania umiejętności językowych”
„Wykorzystanie dramy w procesie kształtowania umiejętności językowych” to tytuł innowacji pedagogicznej, którą objęta jest klasa IIa. Ważnym elementem przemawiającym za wprowadzeniem dramy na lekcjach języka angielskiego jest fakt, że stwarza ona czy też naśladuje, tak pożądane na lekcjach języka obcego, sytuacje z prawdziwego życia, uczy otwartości i samodzielności, wyrabia umiejętność współpracy w grupie, wzbogaca słownictwo. W dramie wszyscy są jednocześnie widzami i aktorami. Im bardziej wiarygodna symulacja, tym większa motywacja uczniów do pracy. Drama pozwala pracować z uczniami w każdej grupie wiekowej i o różnym poziomie opanowania języka. Może realizować różne obszary nauki języka obcego (gramatykę, słownictwo, komunikację, kulturę, historię i tradycje nauczanego języka). Angażuje uczniów w proces komunikacyjny. Daje możliwość udziału zarówno uczniom zdolnym jak i uczniom słabszym. Warunkiem koniecznym, aby symulacja była efektywna jest przekonanie ucznia, że nie poprawność językowa jest celem ćwiczenia, ale komunikatywność. Aby zmotywować ucznia do pracy, należy pokazać mu, gdzie i jak tę wiedzę może wykorzystać.
Innowacja kładzie nacisk na stymulację motywacji do nauki języka angielskiego oraz rozbudzenie rzeczywistego zainteresowania językiem obcym. Metoda dramy pozwoli na zdobywanie wiedzy przez przeżycie i doświadczenie, a także pozwoli na pobudzenie wyobraźni, wydobycie i ukierunkowanie emocji oraz uczuć dzieci. Drama to również doskonała metoda na rozwijanie świadomości samego siebie i otaczającego świata, na rozwijanie uczuć estetycznych i umiejętności wypowiadania się w formie artystycznej. Uczniowie będą się uczyli samodzielności, spontaniczności i podejmowania decyzji. Kolejnym celem programu jest kształtowanie umiejętności koncentracji, współpracy i porozumiewania się. Innowacja zakłada także zapoznanie z kulturą anglosaską.
Poniżej znajdują się zdjęcia z dwujęzycznego przedstawienia wiersza Jana Brzechwy „Na straganie / At the vegetable stall”, w którym wzięli udział uczniowie obecnej klasy IIa. Gościnnie wystąpiły również dzieci z klasy IIIa i IId. Przedstawienie miało miejsce w czerwcu 2013 roku.
Opracowanie: p. A. Wojciechowska