Międzynarodowy Dzień Języka Ojczystego – SP3
Uczniowie z III c brali udział w internetowym projekcie pt. „Międzynarodowy Dzień Języka Ojczystego”. W dniach od 21 do 26 lutego wykonywali zadania, które rozwijały zainteresowania językiem polskim. Pierwszym, wprowadzającym w tematykę, było „Przysłowie prawdę ci powie”.
Dzieci odczytywały przysłowia, wyjaśniały ich znaczenie oraz wyszukiwały objaśnienia w „Słowniku przysłów”, a następnie ilustrowały wybrane przez siebie przysłowie. Drugiego dnia, do wspólnej zabawy, zaproszeni zostali uczniowie klasy V d. Zadaniem wszystkich było dopasowanie początku przysłowia do jego zakończenia. Okazało się, że to zadanie do najłatwiejszych nie należało. Następnie w grupach mieszanych, trzecioklasiści z piątoklasistami, w zabawie Kalambury ilustrowali gestem treść przysłowia. Można było otrzymać punkt za pokazanie przysłowia, jak i za odgadnięcie zagadki.
Trzeciego dnia trzecioklasiści poznali bogactwa języka:
homonimy
– wyrazy, które piszemy tak samo, ale mają inne znaczenie,
homofony
– wyrazy, które brzmią tak samo, ale pisze się je inaczej oraz mają inne znaczenie, palindromy– wyrazy, które przeczytane od tyłu brzmią tak samo, jak czytane do przodu. Uczniowie bardzo szybko potrafili podać przykłady homonimów i homofonów, wyszukać je w karcie pracy, wyjaśnić, a nawet zilustrować je.
Kolejnego dnia zastanawiali się, czy w języku polskim potrzebne i niezbędne są „ozdobniki liter” czyli „kreseczki, ogonki i kropeczki”. Dostali przygotowane przez pomysłodawców projektu wiadomości SMS, które zapisane były bez liter „ą, ę, ż, ó”. Okazało się, że teksty są trudne do przeczytania i zrozumienia. W zeszycie samodzielnie układali wyrazy i zdania bez znaków diaktrycznych- „ozdobników”, a następnie bawili się w korektorów, nanosząc na tekst brakujące elementy liter.
Projekt „Międzynarodowy Dzień Języka Ojczystego”, którego pomysłodawcami są nauczyciele p. Barbara Taniewicz i Mateusz Łysek cieszyły się dużym zainteresowaniem ze strony trzecioklasistów, o czym świadczyć może nie tylko ich zaangażowanie na zajęciach, ale również kolorowe rysunki.
Opracowanie: p. M. Jakubowska